TampereRaw-yhtyeen soittajat
Eva Alkula on nykymusiikkiin erikoistunut kantelemuusikko ja toimii solistina sekä kamarimuusikkona Suomessa ja ulkomailla. Alkula tekee aktiivisesti yhteistyötä nykysäveltäjien kanssa uusien sävellysten tilaamiseksi ja esittämiseksi. Alkulan monitaiteelliset yhteistyöprojektit kuvataitelijoiden, äänisuunnittelijoiden ja tanssijoiden kanssa ovat synnyttäneet installaatioita, videoteoksia ja monitaiteellisia esityksiä.
Myös japanilaisella musiikilla on suuri rooli Alkulan taiteellisessa työskentelyssä. Alkula opiskeli japanilaista musiikkia ja koton soittoa Sapporossa, Hokkaidon kasvatustieteellisessä yliopistossa 1999-2000 ja on viimeisen parinkymmenen vuoden ajan tehnyt yhteistyötä monien japanilaisten muusikoiden, mm. kototaiteilija Tomoya Nakain kanssa. Alkulan ja TampereRaw’n klarinetistin Reetta Näätäsen duo keskittyy erityisesti japanilaisen tai japanilaisesta kulttuurista vaikutteita saaneen musiikin esittämiseen.
Muusikkouden ohella opettaminen ja kantelepedagogiikan kehittäminen on yksi Alkulan ammatillisia mielenkiinnon kohteita. Hän on julkaissut omaa oppimateriaalia ja on mukana useissa pedagogisten sävellysten hankkeissa. Alkula toimii kanteleensoiton lehtorina Tampereen konservatoriossa sekä tuntiopettajan Sibelius-Akatemiassa.
Eva Alkula is a kantele musician specializing in contemporary music and works as a soloist and chamber musician in Finland and abroad. Alkula actively collaborates with contemporary composers to commission and perform new compositionsa. Alkula’s multidisciplinary collaborations with visual artists, sound designers, and dancers have resulted in installations, video works, and multidisciplinary performances.
Japanese music also plays a major role in Alkula’s artistic work. Alkula studied Japanese music and house music at Hokkaido University of Education in Sapporo from 1999-2000 and has collaborated with many Japanese musicians, including koto artist Tomoya Nakai, for the past twenty years. The duo of Alkula and TampereRaw’s clarinetist Reetta NÄätänen focuses on performing music from Japan or influenced by Japanese culture.
Alongside musicianship, teaching and developing kantele pedagogy is one of Alkula’s professional interests. She has published her own teaching material and is involved in several projects on pedagogical compositions. Alkula works as a lecturer of kantele at the Tampere Conservatory and as a class teacher at the Sibelius Academy.
Viulisti Anna Angervo on Länsi-Helsingin musiikkiopiston ja Hochschule der Künste Berlin’in (nyk. Universität der Künste Berlin) kasvatti. Kamariorkesteri Avantin riveissä muusikkona hän on toiminut vuodesta 1992 sekä orkesterin hallituksen jäsenenä 2023. Angervon ammattiorkesterimuusikon ura alkoi Radion sinfoniaorkesterissa vuonna 1997 ja vakitusena muusikkona Tampere Filharmoniassa 1998.
Angervo on TampereRaw’n perustajajäsenä, taiteellisena johtajajana ja toiminnanjohtajana tilannut ja kantaesittänyt lukuisia suomalaisten nykysäveltäjien teoksia.
Hän hakee uutta osaamista kulttuurin, taiteen ja uuden musiikin edistämiseksi hallintotieteiden opiskeluista Vaasan yliopistossa (kandidaatintutkinto 19.6.2024).
Violinist Anna Angervo is a graduate of the Länsi Helsinki Music School and the Hochschule der Künste Berlin (now Universität der Künste Berlin). She has been a musician with the Avanti Chamber Orchestra since 1992 and a member of the orchestra’s board since 2023. Angervo’s professional orchestral career began in 1997 with the Finnish Radio Symphony Orchestra and in 1998 as a regular musician with the Tampere Philharmonic Orchestra.
As a founding member, artistic director, and executive director of TampereRaw, Angervo has commissioned and premiered numerous works by contemporary Finnish composers.
She is seeking new skills to promote culture, art, and new music by studying Administrative Sciences at the University of Vaasa (Bachelor’s degree 19.6.2024).
Esittely tulossa myöhemmin.
Heili Hannikainen valmistui Musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiasta erinomaisin arvosanoin vuonna 2008. Vuosina 2004–2007 Hannikainen toimi Vaasan Kaupunginorkesterin alttoviulun äänenjohtajana / sooloaltistina ja vuodesta 2008 alkaen hän on työskennellyt Tampere Filharmonian, TampereRaw’n sekä jousikvartetti FINESTre’n alttoviulistina.
Heili Hannikainen graduated from the Sibelius Academy as Master of Music with distinction in 2008. During years 2004–2007 Hannikainen held the position of principal / solo viola in the Vaasa City Orchestra and since 2008 she has worked as a viola player with the Tampere Philharmonic Orchestra, TampereRaw contemporary music ensemble and the string quartet FINESTre.
Pianisti Ville Hautakangas on toiminut Tampere Filharmonian pianistin tehtävissä vuodesta 2002 alkaen. Tampereen Konservatoriossa ja TAMK/Musiikissa Hautakangas on opettanut pianonsoittoa ja toiminut säestäjänä vuodesta 2006 alkaen. Nykymusiikkiyhtye TampereRaw kiinnitti Hautakankaan vakituiseksi pianistikseen vuonna 2010.
Hautakangas tekee tiivistä yhteistyötä nykysäveltäjien kanssa. Hänen soololevynsä ”12 Premieres – Contemporary Finnish Piano Music” (ALBA Records) sisältää 12 säveltäjän Hautakankaalle säveltämät uudet pianoteokset. Levy on saanut kiittäviä arvosteluja ja se valittiin klassisen Emman palkintoehdokkaaksi Emma gaalaan vuonna 2024.
Ville Hautakangas on opiskellut PIrkanmaan Ammattikorkeakoulussa sekä Hochschule für Musik ”Hanns Eisler” -musiikkikorkeakoulussa Berliinissä opettajinaan Martti Rautio, Lauri Väinmaa ja Georg Sava. Tärkeitä opettajia ovat olleet myös Liisa Pohjola, Teppo Koivisto ja Janusz Grzelazka. Vuonna 2000 Hautakangas palkittiin 2. palkinnolla Leevi Madetoja -pianokilpailussa Oulussa. Pianistin töiden ja opettamisen lisäksi Hautakangas työskentelee valokuvaajana.
Pianist Ville Hautakangas has been playing with the Tampere Philharmonic Orchestra since 2002. Hautakangas has been teaching piano and working as an accompanist at the Tampere Conservatory and Tampere University of Applied Sciences since 2006. He is also a member of the contemporary music ensemble TampereRaw.
Hautakangas works closely with contemporary composers. His solo album ”12 Premieres – Contemporary Finnish Piano Music” (ALBA Records) features new piano works composed for Hautakangas by 12 composers. The album has received positive reviews and was nominated for the Classical Emma Award ad the 2024 Emma Gala.
Ville Hautakangas studied at the Pirkanmaa University of Applied Sciences and at the Hochschule für Musik ”Hanns Eisler” in Berlin with such renowned professors as Martti Rautio, Lauri Väinmaa and Georg Sava. Important professors have also been Liisa Pohjola, Teppo Koivisto and Janusz Grzelazka. In 2000, Hautakangas was awarded the 2nd prize at the Leevi Madetoja piano competition in Oulu. In addition to his music career, Hautakangas also works as a freelance photographer.
Maija Juuti aloitti sellonsoiton 4-vuotiaana Itä-Helsingin musiikkiopistossa Csaba Szilvayn johdolla. Opinnot jatkuivat Sibelius-Akatemian nuorisokoulutuksen kautta solistiselle osastolle, mistä Juuti valmistui musiikin maisteriksi 2005. Sibelius-Akatemiassa häntä opettivat mm. Erkki Rautio, Risto Poutanen ja Jan-Erik Gustafsson.
Vuosina 2004–2005 Juuti opiskeli Sveitsissä IMMA:ssa (International Menuhin Music School), minkä jälkeen hän on työskennellyt Tampere Filharmonian sellistinä syksystä 2005 lähtien. Juuti osallistui Turun sellokilpailuihin 2006 sijoittuen finaaliin. Kamarimusiikki on ollut aina lähellä Maija Juutin sydäntä. Sitä hän on soittanut paljon eri kokoonpanoissa ja viime vuosina eniten TampereRaw’n riveissä sekä jousikvartetissa Terapia q.
Maija Juuti started playing the cello at the age of 4at the East Helsinki Music Institute with Csaba Szilvay. Her studies continued through the Sibelius Academy’s youth education to the soloist department, where she graduated with a Master of Music degree in 2005. At the Sibelius Academy he was taught by Erkki Rautio, Risto Poutanen and Jan-Erik Gustafsson.
In the academic year 2004-2005 Juuti studied in Switzerland at the IMMA (International Menuhin Music School), after which she has been working as a cellist at the Tampere Philharmonic since autumn 2005. Juuti participated in the Turku Cello Competition 2006, reaching the finals. Chamber music has always been close to Maija Juuti’s heart. She has played a lot in various ensembles and in recent years mostly with TampereRaw and the string quartet Terapia q.
Pauliina Koskela suoritti käyrätorvensoiton ammattiopintonsa Sibelius-Akatemiassa. Hän suoritti diplomikonserttinsa vuonna 2005 ja valmistui musiikin maisteriksi muutamaa vuotta myöhemmin.
Koskela voitti ensimmäisen sijan Lahden valtakunnallisessa puhallinkilpailussa vuonna 2000.
Freelancerina Koskela on työskennellyt muun muassa Radion sinfoniaorkesterin, Sinfonia Lahden ja Helsingin kaupunginteatterin kanssa. Vuonna 2011 Koskela liittyi Tampere Filharmonian riveihin vakituiseksi jäseneksi. Orkesterityön lisäksi Koskela soittaa aktiivisesti myös pienemmissä kokoonpanoissa, kuten nykymusiikkiin keskittyvässä TampereRaw’ssa.
Elämä on kiireistä kolmen lapsen harrastusten ympärillä. Vapaa-ajallaan Pauliina ihailee kukkia ja opiskelee parhaillaan floristiksi.
Pauliina Koskela studied the French horn at the Sibelius-Academy in Helsinki. She performed her Master’s exam in 2005 and graduated as a Master of music a few years later.
Koskela won first place in Lahti national wind competition of 2000.
As a freelancer, Koskela has worked with Radio Symphony Orchestra, the Lahti Symphony Orchestra, and the Helsinki City Theater, among others. In the year 2011 Koskela joined the ranks of the Tampere Philharmonic Orchestra as a permanent member. In addition of orchestra work, Koskela also plays actively in smaller ensembles, such as TampereRaw, a contemporary music ensemble in Tampere.
Life is busy around three children’s hobbies. In her free time she admires flowers and is currently studying to become a florist.
Lyömäsoittaja/rumpali Harri Lehtinen on monipuolinen muusikko ja kotonaan niin klassisen- kuin nykymusiikin, jazzin, funkin ja teatterimusiikin parissa. Lehtinen valmistui Taideyliopiston Sibelius Akatemiasta musiikin tohtoriksi vuonna 2016 aiheenaan lyömäsoittimien rooli kamarimusiikissa ja erityisesti John Cagen varhainen kamarimusiikki. Lehtinen toimii Tampereen konservatorion lyömäsoitintensoiton lehtorina. Hän on esiintynyt sekä lyömäsoittajana että patarumpalina lähes kaikissa maamme sinfoniaorkestereissa ja soittanut yli kolmessakymmenessä musiikkiteatteriproduktiossa.
Percussionist/drummer Harri Lehtinen is a versatile musician at home in classical and contemporary music, jazz, funk, and theatre music. Lehtinen graduated from Sibelius Academy of the University of the Arts in 2016 with a doctorate in music, specializing in the role of percussion in chamber music, in particular the early chamber music of John Cage. Lehtinen is a lecturer of percussion at Tampere Conservatory. He has performed both as percussionist and drummer in almost all of Finland’s symphony orchestras and has played in more than thirty musical theatre productions.
Klarinetisti Reetta Näätänen työskentelee Tampere Filharmoniassa (2001–) ja tekee parhaillaan väitöskirjaa Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa (2022–). Hän on ollut TampereRaw-nykymusiikkiyhtyeen jäsen sen perustamisesta v. 2001 lähtien ja esiintyy säännöllisesti kanteletaiteilija Eva Alkulan kanssa duona.
Näätänen on opiskellut Itä-Aasian tutkimusta, pääaineenaan japanin kieli ja kulttuuri, Helsingin yliopistossa (HuK) sekä esittävän säveltaiteen koulutusohjelmassa Sibelius-Akatemiassa (MuM). Hänen väitöskirjansa tutkimusaihe käsittelee kulttuurisensitiivisyyttä monikulttuurisen musiikin esittämisessä sekä esiintyjän vastuuta vieraiden kulttuurien representoimisessa. Hänen erityisenä kiinnostuksen kohteenaan on japanilaisen kulttuurin ilmeneminen nykymusiikissa.
Clarinetist Reetta Näätänen works in Tampere Philharmonic Orchestra (2001-) and is currently pursuing her doctoral studies in the University of the Arts Helsinki, Sibelius Academy (2022-). She has been a member of TampereRaw contemporary music ensemble since its foundation in 2001 and regularly performs with kantele artist Eva Alkula as a duo.
Näätänen studied East Asian Studies, majoring Japanese language and culture, in University of Helsinki (Bachelor of Arts) as well as musical performance in Sibelius Academy (Master of Music). Her current research topic concerns cultural sensitivity and the responsibility of the musician when representing foreign cultural traits in musical performance. Her particular interest is the representation of Japanese culture in contemporary Western compositions.
Kalle Oittinen on saksofonisti ja saksofoninsoiton opettaja, joka haluaa työssään muusikkona ja opettajana nostaa klassisen saksofonin arvostusta ja tunnettavuutta sekä kehittää alan koulutusta.
Taideyliopiston Sibelius-Akatemiasta Musiikin maisteriksi valmistunut Oittinen konsertoi TampereRaw’n lisäksi mm. Saksofonikvartetti Aavan riveissä sekä lukuisten duokumppaneiden kanssa ja kuuluu Tampere Filharmonian vakioavustajiin.
Opettajana hän työskentelee lehtorina Tampereen konservatoriossa sekä tuntiopettajana Sibelius-Akatemiassa ja TAMK Musiikissa. Lisäksi hän opettaa mestarikursseilla ja leireillä sekä toimii Pirkanmaan Saksofonifestivaalin toisena taiteellisena johtajana.
Perinteisen saksofoniohjelmiston ja vanhemman musiikin sovitusten lisäksi nykymusiikki on aina ollut vahva osa Oittisen taiteellista identiteettiä, ja hän onkin ollut kantaesittämässä paljon uutta suomalaista musiikkia sekä työstänyt säveltäjien kanssa myös pedagogista materiaalia.
Kalle Oittinen is a saxophonist and a saxophone teacher who in his work as a musician and teacher wants to raise the appreciation and recognition of the classical saxophone and develop the education of the instrument.
Oittinen has graduated as a Master of music from the Sibelius-Academy of the University of the Arts Helsinki, and besides TampereRaw he gives concerts with Aava Saxophone Quartet, several duo partners, and Tampere Philharmonic Orchestra among others.
As a teacher he works as a lecturer of saxophone in Tampere Conservatoire and teaches also in Sibelius Academy and Tampere University of Applied Sciences. In addition, he teaches masterclasses and music courses and is the artistic director of the Pirkanmaa Saxophone Festival.
Besides traditional saxophone repertoire and arrangements of older music, contemporary music has been a big part of Oittinen’s artistic identity. He has given several premieres of Finnish music and has also worked on pedagogic material with composers.
Janne Pesonen kuuluu TampereRaw’n perustajajäseniin. Hän kokee suureksi etuoikeudeksi saada tehdä yhteistyötä oman aikamme säveltäjien, niin jo meritoituneiden ammattilaisten, kuin vasta uransa alussa olevien tulevaisuuden nimien kanssa.
Janne pitää uuden musiikin parissa työskentelyä parhaana mahdollisena vastapainona ja työnkuvan täydentäjänä päätyölleen Tampere Filharmoniassa. Pienemmissä kokoonpanoissa työskentely taitavien ja motivoituneiden kollegoiden parissa, uusien, mielenkiintoisten teosten ongelmia ja olemusta ratkoen, on voima, joka pitää kipinän yllä ja estää sammaloitumisen vielä vuosikymmenten ammattiuran jälkeenkin.
Janne Pesonen is one of the founding members of TampereRaw. He considers it a great privilege to work with composers of our time, both established professionals and future names just starting their careers.
Janne considers working with new music as the best possible counterbalance and complement to his main job at Tampere Philharmonic Orchestra. Working in smaller ensembles with skilled and motivated colleagues, solving the problems and the essence of new and interesting works, is the force that keeps the spark alive and prevents moss from gathering even after decades of a professional career.
Seppo Planman aloitti huilunsoiton opinnot Hyvinkään musiikkiopistossa Juho Alvaksen oppilaana. Musiikin maisteriksi hän valmistui Sibelius-Akatemiasta Tapio Jalaksen ja Mikael Helasvuon johdolla sekä täydensiopintojaan lukuisilla mestarikursseilla opettajinaan mm. A. Adorjan, J-P. Rampal ja W. Bennett.
Planman on toiminut huilistina lukuisissa suomalaisissa orkestereissa, mm. Radion Sinfoniaorkesterissa, Turun kaupunginorkesterissa ja Tapiola Sinfoniettassa. Vuodesta 1990 Planman on soittanut päätoimisesti Tampere Filharmoniassa.
Vuonna 1993 Planman voitti Suomen huiluseuran järjestämän konserttokilpailun, ja solistiesiintymiset ovatkin saaneet jatkoa myös orkesterityön ohella. Seppo Planman on toiminut aktiivisesti myös kamarimuusikkona mm. TampereRaw’ssa, jonka perustajajäsen hän on.
Lisäksi Planman on tehnyt merkittävän työuran nuorempien huilistisukupolvien kouluttajana Tampereen konservatoriossa ja ammattikorkeakoulussa.
Seppo Planman started his flute studies at the Hyvinkää Music School as a student of Juho Alvas. He completed his Master of Music degree at the Sibelius Academy under Tapio Jalas and Mikael Helasvuo, and pursued further studies at numerous master classes with teachers such as A. Adorjan, J-P. Rampal and W. Bennett.
Planman has worked in several Finnish orchestras, including the Radio Symphony Orchestra, the Turku City Orchestra, and Tapiola Sinfonietta. Since 1990 Planman has played full-time with the Tampere Philharmonic Orchestra.
In 1993 Planman won a concert competition organised by the Finnish Flute Society, and his solo performances have continued alongside his orchestral work. Seppo Planman has also been active as a chamber musician, for example with TampereRaw, of which he is a founding member.
In addition, Planman has had a distinguished career as an educator of younger generations of flutists at the Tampere Conservatory and the Tampere University of Applied Sciences.
Kontrabasisti Jarkko Uimonen valmistui musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiasta, jossa hän opiskeli Olli Kososen oppilaana. Uimonen täydensi opintojaan Duncan McTierin oppilaana Englannissa Royal Northern College of Musicissa Professional Performance tutkinnolla.
Uimonen on esiintynyt freelance orkesteri- ja kamarimuusikkona lukuisilla eri musiikkifestivaaleilla ja työskennellyt useissa suomalaisissa orkestereissa. Uimonen on toiminut Tampere Filharmonian kontrabasson äänenjohtajana vuodesta 2001 lähtien. Hän on myös modernia musiikkia esittävän TampereRaw’n jäsen.
Double bass player Jarkko Uimonen graduated with a Master of Music degree from the Sibelius Academy, where he studied with Olli Kosonen. Uimonen completed his studies with Duncan McTier at the Royal Northern College of Music in England with a degree in Professional Performance.
Uimonen has performed as a freelance orchestral and chamber musician at numerous music festivals and has worked with several Finnish orchestras. Uimonen has been the principal double bass of the Tampere Philharmonic since 2001. He is also a member of TampereRaw contemporary music ensemble.
Marcin Wosinski on puolalainen fagotisti. Hän on työskennellyt Tampere Filharmoniassa vuodesta 2016. Wosinski valmistui Musikhochschule Stuttgartista ja Musikhohschule Mannheimista Saksassa sekä Conservatoire de Strasbourgista Ranskassa.
Hän on työskennellyt useiden orkestereiden kanssa, kuten The Netherlands Symphony Orchestra, Stuttgarter Symphoniker, Bayern Radion sinfoniaorkesteri, Puolan radion sinfoniaorkesteri, National Forum of Music sekä Varsovan kansallinen kamariorkesteri.
Vuonna 2021 hän suoritti tohtoriopinnot Varsovan Fryderyk Chopin -musiikkiyliopistosta pääaiheenaan suomalaisten säveltäjien fagotille kirjoittama nykymusiikki. Hänen levytyksensä Jouni Kaipaisen teoksesta ”Serenade Full Moon Lunatic Fagot op.42” on palkittu useissa kansainvälisissä kilpailuissa.
Marcin Wosinski is a Polish bassoonist. He has been with the Tampere Philharmonic since 2016. Wosinski graduated from Musikhochschule Stuttgart and Musikhohschule Mannheim in Germany and Conservatoire de Strasbourg in France.
He has worked with several orchestras, including The Netherlands Symphony Orchestra, Stuttgarter Symphoniker, Bayern Radio Symphony Orchestra, Polish Radio Symphony Orchestra, National Forum of Music and the National Chamber Orchestra of Warsaw.
In 2021, he completed his doctoral studies at the Fryderyk Chopin University of Music in Warsaw, specialising in contemporary music written for bassoon by Finnish composers. His recording of Jouni Kaipainen’s “Serenade Full Moon Lunatic Fagot op.42” has been awarded in several international competitions.